Badania skuteczności reklamy – jak się je prowadzi i w jakim celu?

 

Jaka powinna być reklama? Przede wszystkim skuteczna. W tym jednym aspekcie wyraża się bowiem cały jej sens, łącznie z estetyką i perswazją przekazu. Bo tylko reklama, która przyciąga, która potrafi oddziaływać na odbiorcę, jest w stanie wywołać oczekiwaną reakcję. Dlatego też tak ważne staje się, by regularnie badać skuteczność reklamy.

 

Skuteczność, atrakcyjność oraz efektywność

 

Stopień osiągnięcia celu, jaki stawiamy przed reklamą to właśnie jest jej skuteczność. Ale nie tylko pod tym kątem należy reklamę oceniać. Obok skuteczności, niezwykle ważne są aspekty atrakcyjności oraz efektywności. Dlatego też profesjonalnie działająca firma badawcza prowadząc badania marketingowe skupia się na tych wszystkich trzech aspektach. Dzięki temu badanie nie tylko odpowiada na pytanie o to, co reklama pozwala osiągnąć, ale też, co należy zrobić z nią dalej.

 

O co chodzi w badaniu reklamy?

 

Zlecając firmie badawczej ocenę skuteczności reklamy, chcemy uzyskać konkretne odpowiedzi na pewne pytania. Pierwszym z nich jest zdolność reklamy do przyciągania uwagi. Jest to aspekt atrakcyjności reklamy, który pozwala poznać, czy odbiorcy z chęcią wgłębiają się w jej treść, czy jest ona interesująca. Drugie pytanie dotyczy stosunku finansowych korzyści z emisji reklamy do nakładów, jakie zostały na nią poniesione. Trzecie natomiast pozwala znaleźć odpowiedź, czy odbiorcy pod wpływem reklamy dokonują decyzji zakupowych i czy uważają je za słuszne.

 

Stopień dotarcia reklamy do adresata

 

Aby móc ocenić skuteczność reklamy, należy w pierwszej kolejności sprawdzić, w jakim stopniu dociera ona do adresata. W tym celu agencja badawcza sprawdza w jakim stopniu reklama jest zapamiętywana, jak odbiorcy kojarzą ją z danymi produktami, a także jaki jest ich stosunek emocjonalny. Wykorzystują do tego szereg metod, w tym metody odtwarzania, czy analizator programu. Im większy wyjdzie im zasięg, tym lepsza jest skuteczność badanej reklamy.

 

Wpływ reklamy na zmianę stosunku odbiorcy do produktu i firmy

 

Również ten aspekty jest niezwykle ważny w ocenie skuteczności reklamy. Od agencji badawczej możemy dowiedzieć się, czy dany przekaz potrafi wpłynąć pozytywnie na odbiór produktu i firmy przez odbiorcę. Jeśli tak właśni jest – możemy uznać, że reklama spełnia swoją funkcję. Jeśli nie – mamy wyraźny dowód na to, że należy ją zmienić, gdyż w przeciwnym razie nakłady na tę reklamę będą dla nas jedynie kosztami, a nie inwestycją.

 

Profesjonalne badanie skuteczności reklamy ma dla każdej firmy ogromne znaczenie. Pozwala nie tylko zrealizować cele kampanii, ale też maksymalizować zyski. Dlatego warto takie badania systematycznie prowadzić.

 

ul. Kowalczyka 17
44-206 Rybnik

Biostat. More than statistics.

biuro@biostat.com.pl
Tel.: (+48) 22 12 28 025
Tel. kom.: (+48) 668 300 664

Biuro w Warszawie
Aleje Jerozolimskie 96
Warszawa 00-807

Badania ankietowe od 4 zł.